KISAH KOMANDER KOREA SELATAN MASUK ISLAM KERANA FADHILAT SOLAT

Aku telah menemukan cahaya kehidupan yang sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya tersebut, dan cahaya itu adalah Islam. (Kapten San Jin-Gu)

Kali ini saya akan mengutipkan kisah yang cukup menakjubkan untuk para pembaca semuanya. dibaca ya…😀

***

Kapten San Jin-Gu adalah salah satu komandan Brigade-11SF, pasukan pengaman PBB dari Korea Selatan yang ditugaskan di Iraq.

Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil, Iraq Utara. Ketika bertugas di wilayah tersebut, beliau sering mengamati orang-orang Muslim bersolat berjamaah di Masjid.

Kebetulan markas pasukannya berada dekat dengan masjid. Dia sangat hairan dengan gerakan-gerakan solat tersebut.

Oleh kerana ingin tahu, beliau mencuba meniru seluruh gerakan solat dan mempraktikkan di biliknya secara sendirian. Ketika mempraktikan itulah dia merasakan ada ketenangan dan perasaan damai yang hadir dalam hatinya.

Itulah sebabnya, pergerakan solat tersebut kemudiannya dijadikan program meditasi dalam pasukan yg dipimpinnya (disamping Yoga), dan ternyata sebahagian besar anggota-anggotanya setelah melakukan gerakan-gerakan solat tersebut, mereka merasakan perasaan yang sama, mereka juga merasa lebih tenang dan damai.

Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalnya lebih dalam lagi, dan akhirnya dia memutuskan untuk memeluk Islam.

Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada anggota-anggotanya, beliau berkata : Aku telah menemukan cahaya kehidupan yang sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya tersebut, dan cahaya itu adalah Islam. Tanpa di duga, secara spontan 37 anggota bawahan yang dipimpin olehnya mengangkat tangan mereka, sebagai tanda ikut bersama komandan mereka – juga untuk memeluk Islam.

Wallahu’alam….

Sumber: Facebook Fakta : Kebenaran Islam Melampaui Sains Moden

21 thoughts on “KISAH KOMANDER KOREA SELATAN MASUK ISLAM KERANA FADHILAT SOLAT

  1. ya,Subhanallah…

    “Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong.maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima tobat.”
    (Q.S.An-Nashr : 1-3)

    Maha Benar ALLAH ataa segala firman-Nya….

  2. ya ALLOH,TERIMALAH KEISLAMAN SAUDARA2 KAMI KAPTEN SAN JI GU dan anak buahnya itu.Angkat lah darojat merka dan anak keturunan mrk.Limpahkanlah se banyak2nya rahmat dAri sisi MU ya ALLOH.Sertailah mrk dlm setiap niat dan langkah kehidupan mereka.Amin ya ALLOH ya robbal ‘alamin.

  3. subhanallah *o* alhamdulillah~~~
    baru bca artikel ini, ini kisah nyata yg bnar2 menyentuh. semoga banyak org2 korea yg juga mandapat hidayah dari Allah seperti kapten San jin-gu ini amin….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s